Australian Hypersonic Test a Success
Hello
reader!
It
follows a note published on the day (09/28), in the site "www.space-travel.com",
that the Australian Hypersonic Teste was a success.
Duda Falcão
ROCKET SCIENCE
Australian Hypersonic Test a Success
by Staff
Writers
Canberra,
Australia (UPI) Sep 28, 2012
Australian military scientists successfully completed another test flight of an experimental hypersonic vehicle, this time at the Andoya Rocket Range in Norway.
A test vehicle reached an apogee of nearly 218 miles and then achieved
speeds of up to Mach 8 -- about 6,100 mph -- on descent.
The two-stage vehicle performed its nominal, sub-orbital space flight powered by a VS-30/Orion rocket, a Brazilian sounding, or
research, rocket consisting of one Sonda stage and one U.S.-built Orion stage.
All sensor and telemetry systems worked
perfectly, Australia's Defense Science and Technology Organization said.
The DST gave no details of the test vehicle.
Scientists say the launch could be a major step forward in the quest for
hypersonic flight, the DSTO said in a statement on its website.
The experimental flight was undertaken as part of the joint Hypersonic
International Flight Research Experimentation program by DSTO and the U.S. Air Force Research
Laboratory.
The launch was the fifth in a series of up to nine planned experimental
flights being conducted as part of the HIFiRE program, the DSTO, part of
Australia's Department of Defense, said.
The test
facility is around four miles from the Norway's
Andoya Air Force Base, next to the village of Andenes, nearly 200 miles north
of the Arctic Circle. The base has the country's second longest runway, capable
of landing large freight planes such as the Antonov An 124-100.
Australia's successful test comes after last month's failed test for
Boeing's experimental X-51A WaveRider aircraft. The technically troubled
WaveRider, which looks like a small rocket with a flattened nose, can travel
more than five times the speed of sound.
The WaveRider successfully launched from the wing of a B-52 bomber but
after 16 seconds the test vehicle developed a problem with a control fin.
The test was terminated before the WaveRider's scramjet engine was ignited and the vehicle crashed into the Pacific
Ocean, a report by Wired's Danger Room defense news website said.
The failure was the third for WaveRider, the Wired report said.
"All our data showed we had created the right conditions for engine
ignition and we were very hopeful to meet our test objectives," U.S. Air Force Program Manager Charlie Brink said.
Technical issues surround getting the test vehicle, with its own
scramjet engine, to high speeds using an attached conventional rocket. The
scramjet engine needs the compressed air at super high speeds to operate
efficiently and is ignited when high enough speeds are reached.
Boeing's X-51A scramjet first flew with some success in May 2010 off the
coast of California, Wired reported.
The flight lasted 200 seconds and the vehicle reached Mach 5, about
3,800 mph.
During the thrust phase everything worked perfectly, but telemetry was
lost toward the end of the flight and the craft was destroyed on command, Wired
said.
Fonte: Site www.space-travel.com
Comentário: Finalmente sai uma matéria na mídia
internacional um pouco mais completa sobre essa importante missão hipersônica australiana
ocorrida com a participação de um foguete brasileiro, o VS-30/Orion, apesar da
matéria a meu ver dar mais ênfase ao teste da espaçonave experimental X-51A da Boeing
do que o teste que intitula a matéria. Além disso, segundo o site do Centro de
Hipersônica da Universidade de Queensland (clique aqui) a informação que consta
na matéria de que esse seria o quinto voo do Programa HIFIRE (Hypersonic International Flight Research
Experimentation) não confere, como já havíamos anunciado anteriormente, sendo
na realidade o quarto a ser realizado e o primeiro através de um foguete brasileiro.
O Instituto de Aeronáutica e Espaço (IAE) e seus servidores civis e militares
estão de parabéns pelo resultado alcançado com sua tecnologia de foguetes de
sondagem, hoje reconhecidamente de nível internacional. Clique aqui para ler o
relatório dessa missão.
Esta missão era que estava prevista para ser lançada de Woomera Test Range ou esta se trata de outra missão?
ResponderExcluirCaro André!
ResponderExcluirAparentemente você não está mais frequentando nosso blog diariamente. Esse notícia é referente o lançamento do experimento HIFIRE 3 (veja o link no comentário acima) ocorrida do Andoya Rocket Range em 13/09/2012 e que pegou todos de surpresa quando o IAE divulgou em seu site. A missão que você deve está se referindo é a HIFIRE 5 que ainda não aconteceu.
Abs
Duda Falcão
(Blog Brazilian Space)
Realmente, o brasileiros estão de parabéns.
ResponderExcluirTenho uma pergunta. O que a o programa espacial brasileiro ganhará com isso diretamente (para além da publicidade), visto não ser a primeira vez que utilizam-se de nossos foguetes. Eles compram essa tecnologia de nós?
Olá Israel!
ResponderExcluirNa realidade o PEB só forneceu (vendeu) o foguete via o acordo que o IAE tem com o DLR alemão. Quanto ao ganhar se resume na venda do foguete e na publicidade altamente benéfica, já que possibilita que esse foguete continue sendo fabricado e assim beneficiando as empresas brasileiras que conjuntamente o produzem. Quanto a tecnologia do mesmo, não ela não foi vendida e sim o produto.
Abs
Duda Falcão
(Blog Brazilian Space)
Obrigado, isso esclareceu bastante.
ResponderExcluirNão há de que Israel, estamos aqui para isso.
ResponderExcluirAbs
Duda Falcão
(Blog Brazilian Space)
Este comentário foi removido pelo autor.
ResponderExcluirOlá Bruno!
ResponderExcluirNão é o que consta no site da Universidade de Queensland (confira). Se não vejamos:
* HIFIRE 0, lançado de Woomera em 7 de Maio de 2009
* HIFIRE 1, lançado de Woomera em 22 de março de 2010
* HIFIRE 2, lançado do Hawaii em 14 de Maio de 2012
* HIFIRE 3, lançado de Andoya em 13 de Setembro de 2012
Além disso, com certeza essa foi a primeira vez que um foguete brasileiro foi usado nesse programa.
Abs
Duda Falcão
(Blog Brazilian Space)
Não, não é o que está no site. Eu sei.
ExcluirE "com certeza" é muito relativo. Com certeza não está divulgado no site da universidade Queensland, ainda mais por ser projeto da DSTO. Pelo jeito não divulgaram e eu falei do que devia ;)
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